Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

L'atles dels cans i cals del Principat

Vilaweb 31-Jul-2013

Dimecres 31.07.2013 06:00

L'atles dels cans i cals del Principat

L'artista Albert Gusi vol plasmar en un mapa la riquesa social i lingüística del país, expressada a través d'aquestes tradicionals contraccions del mot 'casa'

Xarxes socials
Envia l'article
Imprimeix l'article
Converteix a PDF

Per l'artista Albert Gusi, en els mots 'can' i 'cal' es resumeix tota una manera de veure el món: 'Amb aquests mots que indiquen el "lloc d'algú", la nostra llengua ens recorda que pertany a un territori. Ens hi arrela.' Per a destacar la riquesa social i lingüística del país expressada a través dels 'mots, motius, sobrenoms o malnoms que identifiquen les persones, les cases, la indústria, les institucions i tota la resta', Gusi ha activat el portal CanCal, un mapa interactiu i col·laboratiu per situar-hi els noms de casa, masia, edifici, comerç, institució, establiment..., precedits d'un 'can' o un 'cal'.

Tots els mots i motius que hi apareixen ens parlen també, afegeix Gusi, 'de la nostra història i gent, dels nostres oficis i llocs, de la nostra vida i els nostres moviments [...]. Cap poble, cap vila i cap ciutat, per gran que sigui, no s’escapa dels seus cans i cals', explica l'artista en la justificació de CanCal, un espai comú que posa en relleu aquesta singularitat del nostre país i que de moment comença delimitat al Principat, però que posteriorment s'ampliarà a uns altres territoris del país.

CanCal s'ha activat aquest mes en fase inicial, amb el mapa obert a la col·laboració de tothom (de moment ja s'han superat les vuit-centes aportacions) i la botiga, on es poden comprar samarretes personalitzades amb el 'cal' o 'can' que es vulgui o encarregar-hi una rajola per a la llar amb el nom que s'indiqui. Passat l'estiu, al setembre, Gusi hi vol donar una embranzida, a més d'activar-hi un cercador avançat.
Vilaweb

Origen


http://www.vilaweb.cat/noticia/4136366/2...

Més sobre Onomàstica (Toponímia, Antroponímia) (119)