Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

La ministra de Cultura francesa crea un comitè consultiu per la promoció de les llengües regionals

Vilaweb 8-Mar-2013

Divendres 08.03.2013 06:00

La ministra de Cultura francesa crea un comitè consultiu per la promoció de les llengües regionals

Ho anuncia el conseller regional occità Dàvid Grosclaude, que en forma part

Xarxes socials
Envia l'article
Imprimeix l'article
Converteix a PDF

El conseller regional occità Dàvid Grosclaude ha anunciat al seu bloc que la ministra de Cultura i Comunicació francesa, Aurélie Filippetti, ha constituït aquesta setmana un 'comitè consultiu pe la promoció de les llengües regionals i la pluralitat lingüística interna'. El comitè és format per deu persones, entre les quals hi ha Grosclaude i alguns diputats i senadors, i ha rebut l'encàrrec d'enllestir un informe abans de l'estiu, que hauria de servir per a preparar la ratificació de la Carta Europea de les Llengües Regionals i Minoritàries. França l'ha signada, però no ratificada.

Com explica Grosclaude al bloc, actualment 'la perspectiva de la ratificació s’allunya arran de la dificultat amb què topa el govern de trobar una majoria necessària de 3/5 de parlamentaris reunits en congrés per a poder modificar la constitució'. I és que, continua, 'la via més normal per a ratificar la carta seria d'afegir a la constitució un article específic, al capítol de tractats, que permeti la ratificació'. Una altra possibilitat, diu, és que s'introdueixin les disposicions contingudes a la carta per llei: 'El vot d’una llei (o més d'una) sols necessita una majoria simple a l’Assemblea Nacional francesa.'

Dins el comitè, Grosclaude parlarà en nom dels consellers regionals que formen part de la comissió de llengües regionals de l’Association des Régions de France: 'Som una desena de càrrecs electes que ens trobem regularment per a parlar de qüestions lingüístiques i fer propostes per a millorar la situació de les nostres llengües (occità, èuscar, cors, bretó, català, alsacià, franco-provençal i criolls de la Martinica, de Guadalupe i de la Reunió).'

Cal recordar que el president francès, François Hollande, es va comprometre al programa electoral d'impulsar la ratificació de la carta si arribava al poder.
Vilaweb

Origen


http://www.vilaweb.cat/noticia/4092465/2...

Més sobre Política Lingüística Estat francès (90)