Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

La valentia de Moritz

1-Ago-2011

Opinió | Jaume Lladó
La valentia de Moritz
Jaume Lladó | 01/08/2011 | Vistes: 98

Actualment puntuat amb 5 estrelles sobre 5
Puntua amb 1 estrelles
Puntua amb 2 estrelles
Puntua amb 3 estrelles
Puntua amb 4 estrelles
Puntua amb 5 estrelles

Conec molta de gent que no es vol comprometre per motius econòmics. Molts són empresaris que no s'han volgut manifestar mai políticament, maldament tenguin les idees ben clares, per por de no perdre clients. D'altres són treballadors incapaços de defensar públicament allò que creuen just per por de represalies al seu lloc de treball o, fins i tot, perdre la feina. És un comportament ben humà, que pot ser comprensible en determinats casos, però que resulta exagerat en d'altres. Quan la cosa ve justeta, quan qui s'ha de donar a conèixer s'hi juga les sopes, pot respondre a un cert sentit de la prudència. Però quan simplement es tracta d'aconseguir engreixar un poc més el compte de resultats, és una traïció d'un mateix, és tancar-se dins l'armari i no sortir-ne. Per això sempre he admirat les persones que són capaces de defensar públicament de forma desinteressada, i sovint assumint un risc, allò que creuen que és millor per a la societat, sempre que ho facin d'una manera respectuosa amb els altres. I encara admir més aquells que saben que quan ho fan s'hi juguen els calers. De fet, es tracta d'una actitud poc corrent. Ara mateix record, per exemple, que quan es va produir la campanya en contra del cava català per la reforma de l'Estatut, moltes empreses del sector varen fer mans i mànigues per desmarcar-se del consens polític i social entorn del projecte del Parlament català o almenys per no mostrar-s'hi a favor. Alguna, fins i tot, va intentar fer ostentacions públiques d'espanyolitat. La qüestió era vendre. Els casos contraris varen ser ben pocs.
Per això m'ha sorprès agradablement el paper actiu de la marca de cervesa Moritz en la defensa de la llengua catalana.

El Parlament Europeu ha aprovat, no fa gaire, una nova normativa sobre etiquetatge que preveu l'obligatorietat d'etiquetar els productes europeus en almenys una de les llengües europees oficials. Com que, per la desídia, o fins i tot la bel·ligerància en contra, dels diferents governs espanyols de torn, el català segueix sense gaudir de l'oficialitat a Europa, aleshores, sembla que hi podrà haver dificultats per a les empreses que vulguin distribuir els seus problemes etiquetats únicament en la nostra llengua. Una d'aquestes empreses és Moritz, que etiqueta la seva cervesa només en català. Moritz, a més a més, ha col·laborat en diverses campanyes d'entitats defensores de la llengua catalana, la qual cosa l'ha posada al punt de mira dels radicals espanyolistes que l'han criticada força.

Ara Moritz ha fet una passa més i ha enviat una cervesa i un escrit explicatiu a cadascun dels eurodiputats com a mostra de la seva reivindicació de poder seguir etiquetant el seus productes només en la llengua del país. Enhorabona. Això és ser valents.

Jo vaig descobrir aquesta cervesa fa un parell d'anys als supermercats Caprabo. En vaig comprar una partida de vegades i us puc assegurar que és ben bona. El problema és que amb l'adquisició de Caprabo per part d'Eroski, Moritz va desaparèixer dels prestatges i ja no he estat capaç de tornar-la a trobar, perquè si no, podeu estar ben segurs que en compraria més d'una vegada. A veure si s'animen i la fan arribar a Mallorca, perquè estic ben segur que en vendrien.
Jaume Lladó

Origen


http://dbalears.cat/actualitat/opinio/la-valentia-de-moritz.html

Més sobre Etiquetatge (111)