Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

L'IEC impulsa les humanitats per combatre l'empobriment cultural

Diari de Balears 15-Gen-2014

ActualitatbulletCultura
L'IEC impulsa les humanitats per combatre l'empobriment cultural
dBalears | 15 gener 2014 Vistes: 4 vegades

Puntuada amb 0 estrelles de 5
Puntua-la amb 1 estrelles
Puntua-la amb 2 estrelles
Puntua-la amb 3 estrelles
Puntua-la amb 4 estrelles
Puntua-la amb 5 estrelles

Opina
690
Fotografia d'arxiu d'un acte celebrat a la seu de l'Institut d'Estudis Catalans de Barcelona.
13-12-2012
| R.C.
Print Más grande Más grande
0 0 0

«Allunyar-se de les humanitats empobreix i aïlla. És urgent sortir de l’analfabetisme funcional i simbòlic, que deixa grans buits en el sistema de referències personals i col·lectives i permet submissions i manipulacions. La cultura humanística és una inversió necessària».

Amb aquestes paraules es defensà ahir a Barcelona la necessitat de recuperar i posar en valor la formació humanística. Per això, professors de diferents disciplines, sota l’empara de l’Institut d'Estudis Catalans (IEC) i de la Facultat de Teologia de Catalunya, han elaborat el manifest Unes humanitats amb futur.

El president de l’IEC, Joandomènec Ros, i el degà de la Facultat de Teologia de Catalunya, Armand Puig, la filòsofa Victòria Camps i el físic David Jou presentaren en societat aquest document, que reivindica actuacions concretes en els programes educatius, i que serà lliurat aquest dijous, 16 de gener, a la consellera d’Ensenyament del Principat.

Construcció del país
L’objectiu del manifest, al qual ja s’han adherit prop de quatre-cents intel·lectuals, professors i diferents institucions culturals i acadèmiques, és recuperar el paper de les humanitats en la construcció cultural del país i promoure’n l’aplicació en el camp de l’ensenyament, des de la primària fins a la universitat.

El document destaca que les llengües i la literatura, la filosofia, la història i les arts són els pilars fonamentals de la civilització i la cultura, i que per això «és imprescindible garantir que tothom sàpiga parlar, llegir i escriure correctament».

Amb relació a l’ensenyament a la secundària, es proposa que els escriptors clàssics, grecs i llatins i els grans relats de la Bíblia (l’antiga «història sagrada») siguin referents culturals que han de trobar el seu lloc en el currículum escolar. «Cal impulsar l’aprenentatge de les llengües modernes i de les llengües clàssiques (grec i llatí), les quals s’han de mantenir com a matèries optatives però no residuals», diu el document.

Cercar l'equilibri
Pel que fa a la universitat, el document proposa que es combini l’especialització amb una consideració global dels sabers. «Cal plantejar fórmules intel·ligents que facin presents les humanitats a l’interior dels currículums de les carreres tècniques. Concretament, en els currículums escolars i universitaris s’ha de trobar l’equilibri entre les disciplines tècniques i les humanitats».

El document també destaca el paper dels mitjans de comunicació i de les noves tecnologies com a vehicles potents de difusió cultural i «educadors», sobretot de les generacions més joves, i reivindica que «la cultura humanística ha d’entrar dins el món de la comunicació, i cal receptivitat per part dels mitjans perquè això sigui factible».
Diari de Balears

Origen


http://dbalears.cat/actualitat/cultura/h...

Més sobre Institut d'Estudis Catalans (176)