c/ d’en Serra, 13, edifici Can Fondo, 07400 Alcúdia
Tel.: 00 34 971 897 116
L'atenció en català, principal reclamació dels consumidors
Diari El Punt Avui. Barcelona 12-Mar-2013
L'atenció en català, principal reclamació dels consumidors
El 17% de les denúncies lingüístiques fan referència a l'etiquetatge
Les telefòniques sovint no entenen l'usuari
12/03/13 02:00 - barcelona - Redacció
[Ikea és una de les empreses que més queixes ha rebut per part dels consumidors per no respectar els drets lingüístics dels catalans Foto: ALBERT SALAMÉ.]
Ikea és una de les empreses que més queixes ha rebut per part dels consumidors per no respectar els drets lingüístics dels catalans Foto: ALBERT SALAMÉ.
1
Canals relacionats
Canal: Catalunya vol viure en llibertat
La Plataforma per la Llengua i Consum Català van rebre l'any passat un total de 501 queixes per la vulneració dels drets lingüístics, segons l'informe anual que van presentar ahir les dues entitats. La gran majoria de les denúncies tramitades (un 60%) fan referència a la falta de disponibilitat lingüística, és a dir que els usuaris no són atesos en català oralment o per escrit. En segon lloc, hi ha les queixes per l'absència del català en l'etiquetatge (17%) i també en la retolació dels establiments.
Per sectors, del que més queixes s'han rebut és el del comerç minorista (amb un 25% del total), seguit del de les empreses productores (un 19%). Les empreses que més han vulnerat els drets lingüístics catalans són Hasbro Ibérica (per etiquetatge il·legal), Gas Natural, Tripadvisor, Orange i Ikea. També han rebut queixes empreses com ara el RACC, Endesa i La Caixa, per mancances en l'atenció oral en català.
Els casos més flagrants es donen a les empreses de telefonia, en què els operaris molt sovint no entenen l'usuari que se'ls adreça en català i, en algun cas, fins i tot li han penjat el telèfon. També hi ha hagut casos de burles de la Guàrdia Civil i la policia de l'Estat per parlar en català.
LA XIFRA
501
queixes
van rebre la Plataforma per la Llengua i Consum Català el 2012 per la vulneració dels drets lingüístics.
Els fruits de denunciar la vulneració dels drets
Google Maps
Normalitza la toponímia del País Valencià el 2012.
Microsoft
Windows incorpora el català en els smartphones Nokia Windows 8.
Ryanair
Referma l'ús del català en les comunicacions per megafonia dels avions.
TNC
Ofereix al bar productes etiquetats en català.
Ikea
Incorpora el català en nous fullets, catàlegs i
en la retolació.
Samsung
Incorpora el català en
els nous telèfons mòbils.
Darrera actualització ( Dimarts, 12 de març del 2013 02:17 )
Publicat a
El Punt Avui. Comarques Gironines 12-03-2013 Pàgina 46
El Punt Avui. Edició Nacional 12-03-2013 Pàgina 26
Diari El Punt Avui. Barcelona
Origen
http://www.elpuntavui.cat/noticia/articl...
Més sobre Incompliment de lleis del català (210)
- Les botigues Tiger apliquen polítiques discriminatòries vers el català (notícia, 20/09/2014)
- Santpedor cobra els 18.000 euros de les sancions que va imposar a Jazztel (notícia, 15/08/2014)
- Només un 10% dels productes són etiquetats en català (notícia, 23/07/2014)