Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

Ryanair incompleix el conveni sobre l'ús del català pactat amb la Generalitat

Racó Català 21-Dec-2011

Societat. dimecres, 21 de desembre de 2011, 16:00
Ryanair incompleix el conveni sobre l'ús del català pactat amb la Generalitat
El català perd presència a la megafonia dels avions, segons un estudi de la Plataforma per la Llengua · El 60% de les companyies aèries que operen al nostre país disposen de lloc web en català

aeroport, plataforma per la llengua, ryanair, companyies de vol

La Plataforma per la Llengua ha fet públic un nou informe sobre l'ús del català tant pel que fa a la megafonia dels vols com per als llocs web de les companyies aèries que operen als Països Catalans. Les dades, elaborades a partir de la col·laboració ciutadana, mostren que el català té una certa presència en la megafonia dels vols, tot i que l'anglès i el castellà tenen un ús molt superior. Només s'empra en català a la megafonia gravada en el 13,4% dels vols, mentre que a bord de l'aparell només en el 10,8% dels vols. De les 36 companyies de vol analitzades, el 21,6% ha usat el català en algun dels vols estudiats: Vueling, Spanair, Ryanair, Iberia, American Airlines, Air Europa, Swiss Airlines i Czeck Airlines. A les comunicacions a bord de l'aparell, només el 13,5% de les companyies l'empren: Vueling, Ryanair, Spanair, Iberia i Air Europa. Tot amb tot la companyia irlandesa Ryanair ha fet una dràstica disminució de l'ús del català, incomplint així el conveni que va signar amb la Generalitat, on es comprometia a informar en català als passatgers amb vols d'orígen i destí als aeroports de Girona i Reus.



Dels 29 vols analitzats de Ryanair en els esmentats aeroports tan sols en 7 es va emprar el català, és a dir, hi ha un ampli incompliment dels acords signats.

Pel que fa als llocs web, dels 36 analitzats el català és utilitzat en 7, que representa el 19,4%. Quatre d'aquestes companyies tenen la seu corporatiu a l'Estat espanyol (Spanair; Vueling; Air Europa i Iberia) i tres en d'altres països (Ryanair; Easyjet i American Airlines). Tot i així, si analitzem les 10 companyies aèries amb major volum de passatgers transportats als territoris de parla catalana durant l'any 2010, es pot observar que el 60% disposen de versió en català del web corporatiu. D'aquestes, només Air Berlin, companyia aèria coneguda per la reiterada negativa a emprar el català i per les declaracions ofensives del seus dirigents en contra de la llengua catalana , Air Nostrum ; Thompson Airways i Lufthansa, encara no han implementat una versió en català del web corporatiu. S'observa, doncs, que la major part de les companyies aèries amb major quota de mercat a les terres de parla catalana aposten per disposar una versió en català del web.

En conclusió, l'informe posa de manifest que algunes de les principals companyies aèries europees i mundials ja utilitzen el català en algun dels àmbits analitzats, tot i així, l'ús del català encara és escàs i gairebé cap companyia l'empra de manera sistemàtica en els vols amb origen o destinació a territoris del domini lingüístic català. Per altra banda, la Plataforma per la Llengua expressa la seva preocupació per la dràstica reducció de l'ús de la llengua catalana en la megafonia dels vols de Ryanair i demana a la companyia irlandesa que acompleixi els compromisos signats amb la Generalitat de Catalunya.

Racó Català

Origen


http://www.racocatala.cat/noticia/27812/...

Més sobre Llengua i economia (100)